Management algemeen

Managen lijkt zo simpel, maar ga er maar aan staan. Wij hebben een aantal tips en inzichten verzameld die u ondersteunen bij het managen van mensen, processen en organisaties..

Uitlijnen van doelen Organisaties hebben vaak doelen op verschillende niveau’s en met verschillende tijdshorizons. Vaak sluiten de verschillende doelen niet op elkaar aan, maar dat is op te lossen.
Waar gaat het mis in de dienstverlening? Hoe onstaat wederzijdse ontevredenheid tussen bijvoorbeeld adviseurs, advocaten en accountants enerzijds en de klanten anderzijds? En hoe valt deze ontevredenheid op te lossen?
Houd het simpel Grote én kleine bedrijven en instellingen herbergen vaak een verrassende hoeveelheid zaken die bepaald niet de overzichtelijkheid bevorderen. Door omstandigheden zo ontstaan. Maak van simplificatie een expliciet doel om de organisatie effectiever, efficiënter, en vriendelijker te maken.
Verbeteren valt niet mee Er zijn maar twee zaken lastig bij verbeteren: het selecteren van de juiste verbetermogelijkheden en het daadwerkelijk doorvoeren ervan. Maar hoe doe je dat?
Innoveer liever in processen Innovatie is meer dan een handig koffiezetapparaat of een vergelijkbare produktvernieuwing. Verbeter liever de bedrijfsprocessen, daar profiteren ondernemers veel meer van in hun concurrentiestrijd.
Aandacht voor passie Medewerkers met passie bestaan! Managers kunnen passie opwekken en in stand houden met een goede combinatie van aandacht voor organisatie en aandacht voor mensen.

Planten op kantoor: betere productiviteit

Even een heel andere invalshoek om de productiviteit te verbeteren: het welzijn van mensen. Mensen voelen zich beter wanneer er planten in de buurt zijn. Waarom is dat zo?
De ondernemingsraad: instrument bij verbetering? Een goed functionerende ondernemingsraad heeft belangrijke voordelen voor een bedrijf. Vier factoren zijn van groot belang om een goede OR te krijgen, een OR die een belangrijke factor is bij verbeteren.
Kwaliteit van vergaderen Een goed opgezet periodiek overleg stroomlijnt de onderlinge samenwerking en is een belangrijke bron van nieuwe ideeën.
Medewerkersmonitor Een medewerkersmonitor maakt het mogelijk te volgen hoe de meningen van de medewerkers zich ontwikkelen.
Arbo en kwaliteit werken aan een gezond rendement Kwaliteitsmanagement en arbomanagement richten zich op aanvullende aspecten van de bedrijfsvoering. Samen dragen ze bij aan een gezond rendement.
Synergie tussen milieuzorg en kwaliteitszorg De beheersaspecten bij kwaliteits- en milieumanagement zijn hetzelfde, het verschil zit in de uitvoeringsaspecten.

Niet meer mogelijk te reageren