Een paarse koe

door • 14 juli 2015 • KlantgerichtheidReacties (0)1417

Het is moeilijk om op te vallen met een produkt of dienst. Bijna alles wordt ook door anderen geleverd. Toch wilt u graag dat juist uw organisatie opvalt tussen uw concullega’s, zoals een paarse koe opvalt in een weiland vol zwart/witte koeien.
Hieronder enkele suggesties om een “paarse koe” te creëren:

  • Opvallend zijn zit niet altijd in grote dingen, maar vooral ook in kleine dingen. Maak er een gewoonte van om “riskante” dingen uit te proberen zodra de mogelijkheid zich voordoet. Dan is te zien wat werkt en wat niet. En kijk nog eens kritisch naar uw processen.Zoek dingen die in uw industrie of vakgebied niet gedaan zijn en ga ze doen. Vraag “waarom niet?” Bijna alles wat niet gedaan wordt komt door angst.
  • Maak iets heel speciaals voor trouwe klanten.
  • Zoek uitersten. Zorg ervoor om bijvoorbeeld de grootste, de kleinste, de goedkoopste, de snelste te zijn.
  • Breng een produkt op de markt welke concurreert met een eigen niets opbrengend produkt.
  • Denk klein. Begin bij een kleine markt en ga van daaruit verder.
  • Maak onderscheid in de klanten: een groep klanten die het meest oplevert en een groep klanten die het meeste invloed op andere klanten heeft. Geef deze twee groepen alle aandacht.

Tenslotte een organisatorische suggestie:

  • Stel twee teams samen: 1) de uitvinders, om een nieuwe paarse koe te bedenken en 2) de melkers, om zoveel mogelijk uit de paarse koe te halen. Scheidt deze groepen fysiek. Maak van de overplaatsing van een produkt van de ene groep naar de andere een formele aangelegenheid.

Ontleend aan ‘Purple Cow: Transform Your Business by Becoming Remarkable‘ door Seth Godin

Gerelateerde berichten

Niet meer mogelijk te reageren