Persoonlijke efficiëntie (en doe het nu!)

door • 11 juni 2015 • LeiderschapReacties (0)1246

De meeste mensen zijn uitstekend opgeleid voor het werk dat zij doen, maar er zijn er maar weinig die geleerd hebben efficiënt en effectief te werken. Veel tijd gaat verloren met uitstellen, het laten liggen van lastige “klussen” en administratieve taken.

Hieronder staan een aantal manieren om uitstel te vermijden en zo de persoonlijke efficiëntie te verhogen.

  1. Doe het in één keer
    Handel dingen die u in handen neemt direct af, dit bespaart tijd.
  2. Zet zaken uit uw hoofd
    Maak een lijstje met “to do” dingen, maar bepaal eerst wat noodzakelijk is om te doen (en doe het nu!) en schrap de dingen die niet persé gedaan hoeven te worden.
  3. Los problemen op wanneer ze nog klein zijn
    Geef kleine problemen niet de kans groot te worden, maar pak ze onmiddellijk aan.
  4. Verminder verstoringen
    Verstoringen worden veelal veroorzaakt door het feit dat u nog iets had moeten doen…. (doe het nu!)
  5. Werk achterstanden weg
    Het is belangrijk te analyseren wat die achterstanden veroorzaakt. Pak de bron aan. Werk achterstanden structureel weg, dit vermindert de werkdruk.
  6. Werk naar de toekomst en niet naar het verleden
    Zorg dat het werk niet bestaat uit dingen die al af hadden moeten zijn, halfvoltooide taken en te lang uitgestelde klussen.
  7. Doe het nu!
    Doe vervelende of moeilijke taken eerst en pak grote zaken stukje voor stukje aan.

Gerelateerde berichten

Niet meer mogelijk te reageren