Sneller leren in teams

door • 11 juni 2015 • LeiderschapReacties (0)1148

In organisaties is het van belang bestaande processen zo efficiënt mogelijk uit te voeren. En het is de uitdaging om te verbeteren. Dit kan door nieuwe technologieën of processen toe te passen. De invoering daarvan moet bij voorkeur zo snel mogelijk gebeuren (tijd is geld).

Hoe snel nieuwe processen in teamverband aangeleerd worden, is verschillend van team tot team. Er is onderzoek gedaan naar de oorzaken hiervan. Het is verrassend te zien dat bepaalde factoren, waarvan je dat wél zou verwachten, géén invoed hebben op de leersnelheid. Bijvoorbeeld de status van de teamleider. Ook verschillen in opleidingsniveau van de teamleden hebben weinig of geen invloed op de leercurve.

Om het leerproces optimaal te benutten is een aantal andere zaken wel van belang. Deze zijn onder te verdelen in de invloed van de teamleider en die van het team.

  • De invloed van de teamleider:
    Het is essentieel om een goede teamleider te hebben. In veel gevallen worden teamleiders meer om hun technische kennis dan om hun leidinggevende kwaliteiten gekozen. De meest succesvolle teams hebben echter leiders die hun team actief begeleiden. Een goed leider maakt het aanleren tot een uitdaging en weet de groep te motiveren. De teamleider moet open staan voor ideeën van de teamleden.
  • De invloed van het team:
    De samenstelling van de groep is erg belangrijk. De deelnemers moeten vanaf het begin goed gemotiveerd zijn. Het is van belang de samenstelling van de groep tijdens het leerproces zo min mogelijk te wijzigen. Er moet een open sfeer zijn (van elkaar willen leren) en er moet ruimte zijn om nieuwe dingen te proberen (soms met een positief resultaat en soms ook niet).

 

bron: Harvard Business Review, oktober 2001

Gerelateerde berichten

Niet meer mogelijk te reageren